Jak se učím a co mi pomáhá

14:30 Daniela P 10 Comments

Protože zrovna nemám nafocené žádné outfity, napadlo mě, že bych se s vámi mohla podělit o to, jak se učím. Nechci vám tím říkat, jak to máte dělat, protože každému vyhovuje něco jiného. Někdo si rád vypisuje poznámky, někomu nevadí učit se jen z učebnice, někomu zas vyhovuje učit se s někým apod. Ráda bych vám ukázala, jak se učím já a co mi v učení pomáhá.

  • Než se začnu učit, musím mít uklizený pokoj a stůl, jinak prostě nemám klid v duši a neustále mě něco vyrušuje. Vždycky si k učení uvařím čaj nebo si připravím něco jiného k pití, obleču si něco pohodlného, aby mi nebyla ani zima ani moc horko a vlasy si stáhnu do culíku, jinak bych se v nich pořád hrabala, za chvíli bych přešla k česání a následně bych si zaplítala copánky po celý hlavě a bylo by po učení.

  • Dále je třeba si připravit všechen potřebný materiál - učebnice, papíry, psací potřeby, od gumy přes zvýrazňovače až po lepítka (pro mě je třeba hodně důležité, jakou používám propisku, ne s každou se mi dobře píše! pokud se mi s ní píše špatně, většinou i ošklivě píšu a takový text se mi pak špatně učí) a mobil. Pokud nepotřebuji nutně notebook, nepoužívám ho, svádí to pak ke koukání videí na youtubu atd. Však to znáte ;) Mobil nemám připravený jako alternativu facebookaření, ale k vyhledávání pojmů!

  • Důležité je si uvědomit, kdy se vám nejlépe učí! Já si raději přispím a učím se až po obědě. Pokud mám dobrý den, vydržím to třeba až do dvou do rána, ale většinou chodím spát kolem půlnoci. Na gymplu jsem šla spát maximálně v jedenáct, přes to prostě nejel vlak, ale na střední celkem o nic nešlo, takže ponocování kvůli učení nebylo třeba.

A jdeme k vypisování poznámek! 

  • Poznámky si vždycky vypisuji (pokud na tom mám tedy čas) ať už z učebnice nebo z poznámek jiných. Nejlepší pro mě je chodit na přednášky a tím pádem vědět, o čem byla řeč. Také mi moc nevyhovuje zápis poznámek od ostatních, takže se mi pak probíraná látka špatně učí.

  • Základem ve vypisování poznámek je přehlednost a barvičky! Většinou mám barvy k sobě nějak slazené, nemůžu mít poznámky ve všech barvách duhy a snažím se psát stejně důležité věci stejným stylem, abych věděla, co k sobě patří a co už ne. Všechny nadpisy například velkým tiskacím písmem, podnadpisy pak menším, pojmy třeba jen obtažené fixem.

  • Často používám lepíky, například na vysvětlení pojmu, zvýraznění nějaké informace nebo nějaké doplňující info, které se do textu úplně nehodí, ale s probíranou látkou to souvisí.

  • Pokud na něco přijdu později, dopíšu si to do textu tužkou. Tužkou píšu, i když je potřeba si něco oživit, třeba když už daný pojem byl jednou vysvětlen, ale dělá mi problém si ho zapamatovat. Tužkou si píšu i údaje, které se mi špatně pamatují.

  • Neméně důležitě jsou pro mě obrázky a grafíky, které vám mohou leckdy pomoci.

A hurá k samotnému učení!

  • Nejlépe se mi učí u stolu. Postel ve mě vyvolává únavu, takže pokud jsem v posteli, pak musím u učení sedět. 

  • Při ruce mám vždycky tužku, propisku, zvýrazňovače a fixy, protože až při učení se pořádně soustředím na to, co je dobré si pamatovat a co je důležité. Tužkou si pak dopisuju doplňující informace, podtrhávám a kroužkuju, co je třeba nezapomenout a pokud se mi něco špatně pamatuje, píšu si to velkým písmem do volného místa.

  • Pokud se mi některá slova špatně pamatují, vytvářím si různé říkanky nebo zkratky. Na fotce vidíte zkratku MPPP, což se mi pamatovala mohem líp, než "měříme podíl příjmu polutantů". U kyanidů jsem si zase nemohla zapamatovat využití, a tak jsem si vytvořila větu "Mám úkol z vodohospodářství. Povinně!" Podle toho jsem si pamatovala, že využití je v metalurgii, při úpravě kovů, zpracování uhlí a při výrobě detergentů a hnojiv. Povinně znamená výskyt v průmyslových odpadních vodách. Vymyslet si můžete samozřejmě něco vtipného, co se vám bude dobře pamatovat.

  • Super samozřejmě je, pokud vás někdo vyzkouší. Nejlepší ale je poprosit někoho ze spolužáků, kdo ví, o čem je řeč, a látce rozumí víc než vaše maminka nebo brácha, kteří potřebují, abyste učivo říkali tak, jak je v sešitě a nepřeskakovali, protože pak se jim špatně kontroluje, co říkáte.

  • Pokud je nějaké látky hodně, vypíšu si jí na papír a nalepím třeba na zeď na záchodě. Tak jsem to dělala se sloučeninami v organické chemii a letos to mám v plánu i s latinskými názvy ryb. Nevěřili byste, že kolikrát za den si to na tom záchodě přečtete!

  • Pokud vám něco nejde, zkuste si to vypisovat na samostatné papíry pořád dokola.

  • Dříve jsem si dělala to do listy, kam jsem si psala, co se který den naučím. Nemělo to ale smysl, protože ne každý den máte na učení chuť a ne každý den stihnete všechno, co jste si dali za úkol. 

  • Pokud vím, že se nic nenaučím, sedám si k tomu s nechutí, pak nemá cenu se do učení nutit. 

  • Důležité jsou nějaké přestávky. Já si je nedělám pravidelně, pokud mi učení zrovna jde, tak se učím, dokud mě to "baví". 

  • Dobrým typem jsou i různé kartičky, které se můžou hodit třeba na učení anglických slovíček. Já je používala na gymplu na učení hlavních měst u států nebo na latinské názvy u kosterní soustavy.

Tak to byl asi nejdelší článek v historii blogu. Doufám, že vám třeba s něčím pomohl a budu ráda, pokud mi napíše, jak se učíte vy a co vám pomáhá. Přeju vám spoustu sil do učení a mnoho úspěchů v dalším semestru nebo u maturity!
Přeju hezký víkend
Daniela

10 komentářů:

  1. Týjo, u každýho vidím zvýrazňování a já vůbec nezvýrazňuju :D Nedělám skoro nic, jen si to čtu nahlas :D
    Denisse Beauty

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to pomáhá hodně, když mám hodně poznámek a musím se je naučit všechny najednou, tak mi to pak splývá všechno dohromady. Takhle si aspoň pamatuju, kde v tom sešitě to zhruba je :)

      Vymazat
  2. Některý z tvých typů určitě využiju, sama nemám žádný "zaručený" způsob, jak se učit :/

    Simply Janet

    OdpovědětVymazat
  3. Nejlepší je se neučit, aby byl klid :D

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný článek :) já jsem na zvýrazňování hrozně líná, ale hlavně musím mít mobil, co nejdál od sebe, protože jinak mě pořád svádí od učení :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já, jelikož jsem vizuální studijní typ, mám to skoro naoko přesně jako ty. :) hodně zvýrazňuji, důležité jednou barvou, méně důležité další... Pak třeba autory děl jinak, hlavní postavy zase jinak, atd. :)
    V pokoji musí být uklizeno a také nesmím mít puštěnou muziku, protože pak přemýšlím nad textem písničky a je všechno špatně. Já se většinou učím 30-45 minut a pak si dám 15 minut pauzu. Většinou si udělám i nějakou menší sváču. :)
    Hezký článek! ;)
    The world by Maria

    OdpovědětVymazat
  6. Učím sa veľmi podobne ako ty, super článok!

    Na mojom blogu práve prebieha Giveaway s Weledou a budem veľmi rada, ak sa zúčastníš :)
    Hello, my name is Ev

    OdpovědětVymazat
  7. Presne podobne sa učím aj ja. Až na ten telefón, ten u mňa nemôže byť nablízku, pretože tie upozornenia na facebooku by ma asi zavraždili. :)

    Bari Bircak

    OdpovědětVymazat
  8. Taky jsem si všechno zvýrazňovala, podtrhávala. Opravdu mi to pomáhalo. Taky si pamatuju, že jsem u toho musela mít klid :)
    Meet My Lovely World

    OdpovědětVymazat
  9. Já k učení potřebuju být sama doma...a jelikož bydlím s přítelem vstávám teda zároveň s ním. Když odchází do práce já sedám k učení a většinou končím s jeho příchodem domů. Psát seminárky a dodělávat věci do školy pak zvládám kdykoli, ale na to učení fakt potřebuju "prázdný byt" :-D
    FitBlanka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý Váš komentář!